La Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa organitza diverses activitats per celebrar el Dia mundial de la visió

El dijous 13 d’octubre estudiants i professorat de la FOOT varen revisar la salut visual de la població a la plaça Vella de la ciutat

La visió juga un paper fonamental en gairebé totes les nostres activitats quotidianes perquè a través dels ulls rebem més del 85% de la informació sensorial.

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que mil milions de persones a tot el món tenen problemes visuals evitables. La discapacitat visual afecta persones de totes les edats, principalment majors de 50 anys i pot tenir efectes en tots els àmbits de la vida, incloses les activitats quotidianes, les relacions socials, l'educació i les oportunitats laborals. L'OMS ha proposat com a objectiu global abans de 2030 incrementar un 40% la detecció i el tractament d'errors refractius i un 30% les cirurgies de cataractes.

La Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) treballa perquè la salut visual arribi a les persones més fràgils, a través de l’atenció que ofereix el Centre Universitari de la Visió (CUV), la clínica de salut visual de la UPC, on es formen les futures i futurs òptics optometristes en un entorn d'aprenentatge i servei pioner a Europa, que ha permès atendre la salut visual de més de 22.000 persones en situació de vulnerabilitat des de 2007.

El CUV articula la seva acció social al voltant del programa Mirades Solidàries, que proporciona solucions com ara ulleres, teràpia visual, baixa visió i lents de contacte especials a persones derivades pels Serveis Socials d’ajuntaments, consells comarcals i entitats del tercer sector social de tot Catalunya. A més, Mirades Solidàries rep el suport d’empreses del sector, que aporten el material necessari.

L’activitat acadèmica i assistencial de la FOOT i el CUV mobilitza anualment tres-cents estudiants i vint docents de deu assignatures i abasta un conjunt de municipis amb una població total de més d’1,5 milions d'habitants.

La FOOT i el CUV també investiguen la incidència de problemes visuals entre infants d'entorns desfavorits, per generar coneixement que serveixi per dissenyar programes de salut pública en detecció precoç de problemes visuals.

El 2020 el grup de recerca Visió, Optometria i Salut (VOS) va posar en marxa el projecte CISViT (Cohort Infantil de Salut Visual de Terrassa), un estudi que mesura paràmetres oculars que poden alertar de miopies incipients i que tracta d’identificar la possible relació entre la salut visual dels infants i el seu entorn socioeconòmic, atès que  el principal objectiu del projecte, pioner al Sud d’Europa, és determinar els llindars normals per a la detecció precoç de la miopia, basats en la integració de dades de funcions biomètriques i visuals, i relacionar-los amb factors socioeconòmics. Aquesta informació serà útil per implementar programes de salut pública i polítiques socials.

Diversos estudis i l’experiència clínica han demostrat que les alteracions de la funció visual estan relacionades amb baix rendiment acadèmic. Els nens amb un rendiment acadèmic deficient són propensos a abandonar l’escola abans i a tenir menys oportunitats d’assoliment professional. Per tant, les deficiències visuals poden provocar desavantatges socials. Per aquesta raó, l’accés precoç als serveis de detecció i tractament de la miopia en infants pot reduir la taxa de fracàs escolar i prevenir problemes visuals més greus i una ceguesa evitable.

Per contribuir a difondre la vigilància sobre la salut visual, amb motiu del Dia mundial de la visió, que se celebra cada segon dijous d’octubre, l'Agència Internacional per a Prevenció de la Ceguesa (IAPB per les sigles en anglès) recomana donar a conèixer les anomenades 4P:

Prevenir. Adopta un estil de vida saludable.

Protegir. Evita riscos per a la teva salut visual.

Preservar. Fes una revisió visual cada dos anys.

Prioritzar.  Difon, en el teu entorn, la importància de tenir cura de la salut visual.

Dijous 13 d'octubre, el CUV va tornar a la plaça Vella de Terrassa per acostar la salut visual a la població i conscienciar sobre la necessitat de tenir-ne cura.

Per a més informació contacteu amb:

compromis.social.foot@upc.edu

Notícia del Canal Terrassa